ورود ۱۴ هواپیمای اورهال‌شده به ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) نات‌کوین به‌زودی لیست خواهد شد + جزئیات حافظه سازمانی؛ ثبت دانش پنهان جزئیات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) با کمتر از ۲۰ میلیون تومان چه مدل موبایلی می‌توان خرید؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساندویچ پانل پشم سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟ مبالغ ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومان برای رهن آپارتمان‌های منطقه سیدی مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) محمود سیادت: بهار سرمایه‌گذاری در افغانستان از راه رسیده است آیا بازار خودرو به آرامش رسیده است؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اولین عرضه اولیه سال ۱۴۰۳ در راه بورس ویدئو | چک صیادی را آنلاین نقد کنید تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد (اردیبهشت ۱۴۰۳) مصوبه مداخله بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز تمدید شد تخلف خروج بیش از ۲ هزار کیسه آرد از شبکه پخت نان در مشهد سخنگوی صنعت آب کشور: ۵۶۵ میلیارد تومان به تنش آبی مشهد اختصاص داده شده است بورس در سرازیری | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خرید و فروش دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور اجاره آپارتمان در آزادشهر مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا خرید و فروش طلا مشمول مالیات می‌شود؟ توقف شماره‌گذاری خودروی ایکس ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی به دلیل نقص فنی مگر حقوق نیروی انسانی را با دلار ۶۰ هزار تومانی می‌دهند که می‌خواهند ارز صادراتی خود را بالا بفروشند؟ ربع سکه ۶.۶ میلیون تومان گرانتر است (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در حوزه آجیل و خشکبار استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین ۴۶ درصد افزایش داشته است قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کاهش ۱۵ درصدی مصرف گوشت قرمز در کشور| نشانه‌ای تازه از کاهش قدرت خرید مردم

  • کد خبر: ۲۱۶۹۷۷
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
کاهش ۱۵ درصدی مصرف گوشت قرمز در کشور| نشانه‌ای تازه از کاهش قدرت خرید مردم
مرکز آمار ایران در گزارش‌های جداگانه اعلام کرد در یک‌سال اخیر مصرف گوشت قرمز در کشور ۱۵ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر مصرف گوشت طیور در همین مدت افزایش ۱۰ درصدی داشته است.

به گزارش شهرآرانیوز، «کاهش قدرت خرید مردم» این تیتر بسیاری از مطالب اقتصادی طی سالیان اخیر بوده است. شواهد و قراین زیادی این واقعیت را تایید می‌کند که سال به سال مردم ایران توان کمتری برای خرید دارند.

تضعیف قدرت خرید مردم سال‌هاست باعث شده که خرید خانه برای طبقه متوسط و ضعیف جامعه تبدیل به آرزو شود. خرید خودرو یا ارتقای مدل خودرو نیز برای بسیاری از خانوار‌های ایرانی دست نیافتنی شده است.

اما اتفاق تلخ این است که آمار‌های اقتصادی حکایت از آن دارد که قدرت خرید مردم برای تهیه ارزاق و سبدکالا‌های خوراکی‌شان نیز تضعیف شده است.

مرکز آمار ایران امروز، سه‌شنبه ۲۲ اسفند، در دو گزارش جداگانه آمار میزان عرضه گوشت قرمز و همین‌طور عرضه گوشت انواع طیور در بهمن ماه را اعلام کرده است.

کاهش ۱۵ درصدی مصرف گوشت قرمز

طبق گزارش مرکز آمار ایران، مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در بهمن ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ١٥ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار تولید گوشت در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱ برای گوسفند و بره ١٩ درصد، برای بز و بزغاله ۱۹ درصد، برای گاو و گوساله ١٣ درصد و برای گاومیش و بچه‌گاومیش ٢٠ درصد کاهش یافته است.

در واقع کاهش عرضه گوشت قرمز نشان‌دهنده کاهش تقاضا در بازار و کاهش مصرف گوشت قرمز توسط خانوار ایرانی است. اگر نگاهی به رشد قیمت گوشت قرمز طی یک سال اخیر بیندازیم، معمای مصرف گوشت حل می‌شود. طبق اعلام مرکز آمار ایران طی یک سال اخیر گوشت گوسفند ۹۲ درصد و گوشت گاو و گوساله ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. در بهمن ماه ۱۴۰۲ در مناطق شهری ایران متوسط قیمت گوشت گوسفند ۵۵۱ هزارتومان و گوشت گوساله ۵۳۱ هزارتومان برای هر کیلوگرم بوده است.

افزایش ۱۰ درصدی مصرف گوشت طیور

به نظر می‌رسد افزایش قیمت گوشت به بیش از نیم میلیون تومان برای هرکیلوگرم باعث کاهش مصرف گوشت قرمز در خانواده‌های ایرانی شده است و این خلأ به وجود آمده کمی با گوشت طیور جبران شده است.

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در بهمن ۱۴۰۲، با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده افزایش ۱۰ درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت طیور در بهمن ۱۴۰۲، نسبت به ماه مشابه سال قبل برای مرغ ۱۱ درصد، برای بوقلمون ۳۷ درصد و برای بلدرچین ۵۱ درصد افزایش یافته است.

اگرچه قیمت مرغ هم طی یک سال اخیر افزایش یافته، اما بر اساس گزارش مرکز آمار میزان افزایش قیمت مرغ در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۶ درصد بوده است و متوسط قیمت مرغ در مناطق شهری در بهمن ماه سال جاری به ۸۷ هزار تومان برای هر کیلوگرم رسیده است.

این یعنی اگرچه مرغ گران شده است، اما وقتی مردم توان خرید گوشت نیم میلیون تومانی را ندارند، سراغ خرید بیشتر مرغ می‌روند حتی اگر مرغ هم گران شده باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->